I Børns Værd tror vi på, at vi kan gøre en forskel, hvis vi står sammen. Vi ved godt, at forandringer og politisk tiltag ikke sker uden et vedvarende ønske – og fokus på omsorg, kvalitet og trivsel for børn og unge – fra os alle.
I Børns Værd arbejder vi for, at Danmark skal være det bedste land at være barn og ung i. Det, mener vi, er et passende fremtidsønske og en vision for vores børn og unge, men hvordan når vi som samfund derhen?
Unicef Danmark arbejder ud fra næsten samme vision og vi håber, at vi kan udbrede visionen til forældre og samarbejdspartnere. Andre organisationer, partier og interessenter. Med et håb om, at alle kommer med og ønsker at efterleve visionen sammen med os.
Her er vores egne forslag til tiltag, og hvordan vi kommer derhen, til politikere nationalt og lokalt. De er baseret på aktuelle udfordringer og viden:
De indsamlede underskrifter vil vi bruge til at konfrontere de ansvarlige politikere og bede dem tage ansvar for vores børn og unge. Det indebærer, at se på de rammer og tilbud, som børn og unge er en del af hver dag. Herved viser vi, at vi er mange, som gerne vil være med til at sikre vores børn og unge omsorg, høj kvalitet og trivsel.
Læs mere om tiltagene for at nå vores fremtidsønske for vores børn og unge længere nede
Her er vores forslag til politikere nationalt og lokalt. De er baseret på aktuelle udfordringer og viden:
Vi mangler ca. 14.000 pædagoger og 13.000 lærere i 2030*.
Før vi overhovedet kan tale om kvalitet, normering og trivsel, bliver betingelserne nødt til at være i orden. Det indebærer, at der er nok uddannede pædagoger og lærere til at støtte vores børn og unge i deres udvikling. Her kunne man med fordel se på lønning, hvis man ønsker flere skal søge ind. Desuden bør man fra politisk hold sikre at uddannelserne er fyldestgørende og svarende til det aktuelle behov hos børn og unge. Omsorg er et vigtigt fokus- og kompetenceområde for pædagoger i dagtilbud. Omsorg og tryghed er en forudsætning for trivsel og læring.
Vi skal leve op til minimumsnormeringsloven i 2024. Men vi mener, det bør være et krav, at normeringen skal være på institutionsniveau og i børnehøjde, hvis børnene skal kunne mærke det ude på stuerne.
Normeringen skal som minimum være 1 voksen til 3 børn i vuggestue og 1 voksen til 6 børn i børnehaven. Men beregningerne skal være i børnehøjde, hvis de skal batte. Dvs., at man skal kunne dokumentere at tallene er reelle og i praksis er hos børnene. Hvis man afviger fra kravet, skal der argumenteres og begrundes hvorfor. Det er vigtigt, at medarbejderne har gode arbejdsvilkår, hvis de skal kunne give omsorg og kunne styrke børns udvikling og læring.
Vi ved at tidlig følelsesmæssige skade, kan resultere i manglende selvværd og evne til selvregulering. Dette kan være svært at rette op på og vil følge barnet til ung og som voksen. Derfor mener vi, at det er vigtigt, at tilbud til helt små børn også er af høj kvalitet. Meget mistrivsel senere i livet, kan forebygges ved at sætte tidligt ind.
Små børn er helt afhængige af voksne til at give dem omsorg og hjælpe dem med at afstemme sine følelser, møde barnet i dets behov, og guide dem til at indgå i sociale relationer. De voksnes/pædagogens evner til dette, kan være afgørende for det enkelte barns muligheder, selvværd og selvforståelse. Derfor er det vigtigt, at vi tillægger samspillet mellem barn og de voksne en stor værdi og prioritering. Trivsel handler også om børnegruppestørrelsen og kvalitet ud fra et børneperspektiv. Sidstnævnte vil vi uddybe i vores kommende arbejde.
Vi ser, at mistrivsel ofte opdages ved skolestart, og at den er størst for de 16-18 årige indenfor vores målgruppe. Mange unge starter stadig ikke på en uddannelse. Derfor er det oplagt at styrke indsatserne her også.
Børn og unge har brug for kompetente voksne til at støtte og guide dem – også når de rammer skolealderen. Det gælder særligt i teenageårene, som for mange kan være svære, da der sker meget fysisk og psykisk. Samtidig er der mange valg og præstationer, som man skal tage stilling til og leve op til. Perioden kan være afgørende for, at den unge føler sig klar til at starte på en uddannelse. Derfor er kompetent støtte og tilbud af høj kvalitet vigtig.
Unge har brug for, og efterspørger, at være en del af positive fælleskaber. Som udgangspunkt bør skolen, undervisningen og klassen være et positivt fælleskab, så vi sikrer alle den mulighed.
Vi går ind for, at man gør klasserne mindre og i større grad tilbyder mulighed for to-lærer/pædagog ordning. Det er vigtigt, at den enkelte elev trives i klassen. Ved at klasserne er mindre, og der er flere lærere, gør det det lettere at nå omkring hver enkelt elev med støtte. Inklusion bør overvejes nøje og bør kun ske, hvis det gavner den enkelte elev og kan rummes i klassen.
Vi erfarer, at børn og unge venter meget lang tid på hjælp, hvis de kommer i mistrivsel. Forældre føler sig nogle gange nødsaget til at hjemmepasse/skole, da barnet ikke kan få det rigtige tilbud.
Ved mistrivsel er det afgørende, at den enkelte får hurtig hjælp. At familien inddrages, og man tilbydes støtte efter den enkelte barns behov. Sørg gerne for, at familierne har én tydelig indgang ind til kommunens støttetilbud, så de ikke må gå forgæves.
*Tallene er bl.a. fra analysen ‘Behovet for velfærdsuddannede i 2030’ er udarbejdet af DAMVADAnalytics for Danske Professionshøjskoler i foråret 2021. Analysen fremskriver udbuddet og efterspørgslen efter bl.a. pædagoger, og lærere frem mod 2030, både på landsplan og fordelt på landsdele. I Børns Værd har vi indsamlet vores viden og lavet research om emnet i over 4 år.